zondag 23 augustus 2009

Go Ahead Eagles, lijstaanvoerder.

NOS Teletekst pagina 830: drie gespeeld drie gewonnen! Go Ahead Eagles trotse lijstaanvoerder van de Jupilerleague!

Mooier kon een weekend in sportief Deventer niet beginnen.


De krant spreekt er over dat GAE wel eens een outsider zou kunnen zijn voor het kampioenschap. Laten we ons nog niet rijker rekenen dan we werkelijk zijn want er zijn zoveel factoren die daarop van invloed zijn, dat een dergelijke gedachte nog veel te voorbarig is.


Go Ahead is mijn club. Ik vind het een mooi symbool voor waar Deventer voor staat. Hard werken, nuchter en slim met beperkte middelen en creativiteit het maximale rendement uit iets proberen te halen. Als kleine stad hebben wij qua sfeer en cultuur –wat de Duitsers n
oemen– ‘een Traditionsverein’ in huis, die zonder blikken of blozen in het illustere rijtje van Ajax, Sparta, Feyenoord past. Weliswaar veel kleiner van omvang en mogelijkheden, maar even uniek qua sfeer.

Ik beschouw Go Ahead dan ook als een van de huismerken van Deventer waar we trots en zuinig op moeten zijn in goede en slechte tijden. Ik kan me nog herinneren hoe Go Ahead enkele jaren geleden door slecht beleid langs de financiële afgrond ging. Bert Doornebos, en niet te vergeten GAE interim directeur van Go Ahead Martin Knol, hebben toen de gemeenteraad weten te overtuigen dat we deze icoon voor onze stad niet moesten laten vallen. Want GAE vertegenwoordigt voor de stad een niet te onderschatten waarde die verder gaat dan alleen een BVO. Ondertussen is Go Ahead in veel rustiger vaarwater gekomen. Het roodgele hart van Bert Doornebos en zijn bestuurlijke ervaring maken de juiste combinatie voor GAE. Ik ben ook blij dat Go Ahead ook steeds meer zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid vervult. Wij hebben als PvdA fractie, toen het reddingsplan in de raad bekrachtigd werd, geëist dat Go Ahead die verantwoordelijkheid meer op zich zou moeten nemen. Net zoals FC Twente dat succesvol doet met het project ‘Scoren in de wijk’. We zien daar steeds meer resultaat van in Deventer nu de wijkenleague een succesvol project wordt.


Voor mij is breedtesport onlosmakelijk verbonden aan topsport als belangrijke inspiratiebron voor met name de jeugd, met alle positieve effecten die het heeft op sociale samenhang, gezondheid en leefstijl. Sportbeleid lijkt soms teveel op accommodatiebeleid maar de inhoud is natuurlijk de inspiratiebron.


In mijn campagne ‘jij maakt Deventer’ wil ik juist op zoek gaan naar hoe we nog meer enthousiasme kunnen teweegbrengen en menselijk kapitaal kunnen benutten voor een geweldige Deventer sportstad. Teveel verenigingen kampen met gebrek aan vrijwilligers en daar is nog een wereld te winnen.


Ik hoop dat we heel vaak in Deventer met trots naar de standen en wedstrijduitslagen op teletekst zullen kijken, zowel van topsport als van breedtesport.

Geen opmerkingen: