vrijdag 25 september 2009

Deventer Bruggenbouwers: 50 plus ambtenaren spelen we vrij

Mijn verkiezingscampagne is nu echt begonnen. Gisteren had ik het eerste debat met Jos Pierey op een druk bezochte bijeenkomst van onze afdeling. Leden hebben denk ik goed kunnen zien waar de verschillen zitten. Qua opvattingen zitten we niet zo ver uit elkaar. We zijn wel twee heel verschillende karakters. Wat mij onderscheidt is dat ik veel meer de verbinding met de stad wil zoeken. De partij vernieuwen, meer debat, daar denk ik precies hetzelfde over als Jos, maar we moeten echt ook ongebruikelijk durven denken waarin we de kracht van burgers veel meer gaan benutten. De bezuinigingen en de kredietcrisis lossen we niet op door introvert politiek plannen te maken in afstemming met onze gangbare partners in de stad. We moeten keuzen durven maken en andere arrangementen durven te ontwikkelen. Meer Senseo-effect zoals ze dat noemen. (Philips en Douwe Egberts, die het beste van twee werelden bundelden hetgeen leidde tot een koffiezetapparaat dat een groot succes werd). Op zo’n manier kunnen gemeente en burgers elkaar ook op onderdelen veel beter aanvullen. De gemeente is te vaak de bovenliggende partij en dat ontmoedigt de inzet van mensen.

Zo’n debat loopt altijd helemaal anders dan je je voorneemt. Er is een onderwerp waar ik echt verder over in discussie wil met de stad, maar dat ik maar even kon aanstippen. Landelijk praten we heel erg over de pensioenleeftijd. Ik denk zelf dat er niet één antwoord is te vinden, we moeten streven naar flexibele arrangementen. Volgend jaar barst de crisis waarschijnlijk echt los omdat heel veel banen onder druk komen te staan. Jonge starters worden daar van de dupe. Van de ene kant roepen we dat ouderen langer door moeten werken, terwijl jongeren aan de andere kant niet aan de bak komen. Ik denk dat wij als gemeente het voorbeeld moeten geven aan bedrijfsleven en instellingen door heel veel stageplaatsen te creëren voor jonge mensen die niet meteen betaald werk kunnen vinden.
Ik las ergens dat medewerkers van Google 1/5 van hun tijd zelf in mogen vullen met nuttige dingen voor de samenleving. Die ruimte aan het personeel legt Google geen windeieren, omdat mensen met hun passie op nieuwe ideeën komen, die zich ook vertalen in goede producten en diensten. Ik wil met dat model wel eens experimenteren. Laten we de 50 plus ambtenaren van de gemeente eens volgens dat Googlemodel voor 1/5 van hun tijd vrijspelen. Een project met de titel ‘Deventer Bruggenbouwers’. Een reservoir aan kennis en kunde voor de samenleving waarmee we tegelijkertijd ruimte creëren voor jonge mensen die ervaring op kunnen doen.


Ik feliciteer het Enkhuis met hun actie die heeft geleid tot het behoud van hun beheerster. Ik ben blij dat ik betrokken partijen (Gemeente en Raster) verzocht heb om in gesprek te gaan om een oplossing te zoeken. Ik ben ook blij met de raadsmeerderheid die het College de opdracht heeft gegeven de skatebaan in Diepenveen alsnog te realiseren. Wel vind ik dat we van dit proces moeten leren. Dergelijke procedures lopen veel te lang en zeker bij voorzieningen van jongeren zullen we snellere procedures moeten doorlopen.

Geen opmerkingen: