dinsdag 15 september 2009

Noodkreet van het dak van het Enkhuis, mensen leven niet in regels

Vorige week dinsdagochtend ontving ik per e-mail een noodkreet afkomstig van de vrijwilligers van het Enkhuis in het Rode Dorp. De boodschap was helder en duidelijk: wij willen niet dat de voorziening in het Rode Dorp nog verder achteruit gaat. Het aangekondigde ontslag van de beheerster die in dienst is bij Raster was de druppel in de welbekende emmer. Al jaren wordt er in het Rode Dorp geknokt; voor het behoud van het Enkhuis, voor betere verzorging van de openbare ruimte, voor een goede speelvoorziening; kortom allemaal zaken die eigenlijk zo normaal zouden moeten zijn. De vrijwilligers van het Rode Dorp, van het Enkhuis dus, voelden zich in de kou gezet nu hun steun en toeverlaat in de persoon van de beheerster het veld moest ruimen. Oorzaak is een regeling uit het Sociaal Plan wat Raster heeft opgesteld om de bezuinigingen waar zij zich voor gesteld ziet op te kunnen vangen. Nou zal die regeling wel kloppen maar mensen leven niet in regels maar in hun buurt met een buurthuis en een beheerster. ’s Ochtends werd ik gebeld met het verzoek om te komen luisteren; en dat doe je natuurlijk. Ik ben er samen met mijn collega Wil van der Ouderaa naar toe gegaan. We zijn hartelijk ontvangen en mochten op het dak koffie drinken met de vrijwilligster die hun zorgen aan ons kenbaar maakten. Terechte zorgen! Op mijn vraag of er al gereageerd was door Raster en/of de gemeente werd geantwoord – nee nog niet. Als je tot een oplossing wilt komen zul je eerst moeten luisteren en met elkaar in gesprek gaan; dus ik heb de directeur van Raster, Gerard Faas, gebeld met het verzoek in gesprek te gaan met de bezetters van het Enkhuis. Deze pakte het signaal op en is direct ’s middags in gesprek gegaan met de bezetters zodat duidelijk gemaakt kon worden wat het probleem was, wat de positie van Raster is en wat de bewoners van het Rode Dorp willen. Mijn verzoek aan de gemeente om te reageren werd in eerste instantie afgedaan met het antwoord: het is een zaak van Raster en het personeelsbeleid van Raster, daar gaan wij niet over. Na mijn herhaalde verzoek dat je toch op z’n minst naar de bewoners toe kunt gaan om te luisteren is er woensdagochtend door Margriet de Jager een bezoek gebracht aan het Enkhuis in het Rode Dorp. Vanaf dat moment heeft er druk overleg plaatsgevonden tussen Raster, de gemeente en andere partijen; ook ik heb een aantal suggesties aangedragen. Vrijdagmiddag kreeg ik een e-mail van de wethouder met het bericht dat deze week een oplossingsrichting wordt aangereikt. Ik ben benieuwd! Één ding is voor mij heel duidelijk; als mensen een noodkreet uitzenden en met je in gesprek willen gaan dan moet je dat doen. Ook de vrijwilligsters in het Enkhuis weten heel goed dat je niet meteen met een oplossing in de achterzak komt. De eerste stappen voor een oplossing vinden meestal plaats door het op gang brengen van een dialoog. Ik hoop dat ik hieraan via mijn bemiddeling heb bijgedragen en wacht vol spanning de verdere berichten af! Hulde aan de vrijwilligsters van het Enkhuis die knokken voor hun wijk, hun Enkhuis en hun beheerster!

2 opmerkingen:

jacky vos zei

Echt super uw log, beter hadden wij het niet kunnen verwoorden!! En ook super dat u er zo snel was en naar ons wou luisteren. Dat heeft ons goed gedaan.

een bezorgde collega zei

mijn complimenten voor je mooie woorden. ik hoop dat cilia, in wat voor rol: beheerder, buurtcontactvrouw, opbouwwerker, kinderwerker, wat dan ook nog even vol kan houden tot aan haar pensioen en zo nog hele mooie initiatieven van de grond kan trekken. ik blijf de ontwikkelingen volgen...op hoop van zegen